In deze tijden van verharding in ons sociale klimaat is het geen slecht idee om het grote voordeel van hoffelijkheid nog eens onder de aandacht te brengen.

U hoeft geen ‘dankjewel’ te zeggen als:
  • klanten bij u klagen, waardoor u leert wat er beter kan en zo kunt voorkomen dat het in de toekomst opnieuw fout gaat;
  • iemand u de kans geeft om een offerte uit te brengen en mee te dingen naar een opdracht;
  • klanten u hun vertrouwen schenken, door voor het eerst met u in zee te gaan;
  • een klant u tijd bespaart door zelf het nodige voorwerk te doen;
  • iemand de tijd heeft genomen om naar uw verkooppresentatie te luisteren;
  • klanten uw toegevoegde waarde ten opzichte van concurrenten weten te waarderen;
  • iemand de moeite neemt om u te laten weten dat de opdracht niet aan u wordt gegund;
  • klanten al jaren als vanzelfsprekend voor u kiezen en bij u kopen;
  • iemand bereid is om u de echte reden van een afwijzing te geven, zodat u een volgende keer kansrijker bent;
  • een klant voor u heeft gekozen, ondanks het feit dat u niet de goedkoopste bent;
  • iemand u een fijne dag wenst;
  • een klant altijd vriendelijk blijft, ook al gaat er bij u weleens wat mis;
  • iemand u een interessant artikel toestuurt of nuttige informatie doorspeelt;
  • een klant de moeite heeft genomen om ergens een testimonial over uw bedrijf of review van uw product achter te laten;
  • iemand tijd voor een afspraak met u heeft vrijgemaakt;
  • u al jarenlang heel plezierig met iemand samenwerkt;
  • iemand de deur voor u openhoudt;
  • u met iemand een inspirerend gesprek heeft gehad;
  • klanten u bij anderen aanbevelen en zo gratis reclame voor u maken;
  • iemand u wijst op een voor u mogelijk interessante nieuwe klant;
  • klanten u ongevraagd vertellen wat er bij u zou kunnen worden verbeterd;
  • iemand de moeite heeft genomen om naar uw stand, open dag of relatie-event te komen;
  • klanten u uw fouten vergeven en niet haatdragend zijn;
  • iemand vijf, tien, twintig of vijfentwintig jaar klant bij u is
  • u van uw klanten complimenten krijgt;
  • iemand zich flexibel opstelt als u niet waar kunt maken wat u heeft beloofd;
  • een klant toezegt ook het komende jaar klant bij u te blijven;
  • iemand u succes wenst;
  • klanten besluiten om steeds meer bij u te gaan doen of om ook duurdere producten bij u te gaan afnemen;
  • collega’s of medewerkers u attenderen op fouten en aangeven hoe u die eventueel kunt voorkomen;
  • klanten ongevraagde suggesties doen voor nieuwe producten of diensten, of een andere werkwijze;
  • iemand besluit om een proeforder bij u te plaatsen, voordat hij definitief met u in zee gaat;
  • een klant de moeite neemt om u te vertellen waarom hij bij u weggaat;
  • iemand een aanvraag bij u doet;
  • een klant informatie bij u opvraagt;
  • een klant u laat weten de laatste tijd minder tevreden te zijn;
  • uw collega’s of medewerkers alles uit de kast halen om het uw klant naar de zin te maken;
  • een klant ruim voor de overeengekomen datum zijn rekening betaalt;
  • iemand altijd binnen de afgesproken betalingstermijn betaalt;
  • klanten begrip tonen als u uw afspraken niet helemaal kunt nakomen;
  • iemand u tijdens onderhandelingen met respect behandelt;
  • een klant besluit om, na een tijdje een andere leverancier te hebben gehad, toch weer bij u terug te keren.

Maar het mag natuurlijk wel.

Vergeet nooit: een attitude of gratitude vergroot de kans dat datgene waar u dankbaar voor bent vaker gebeurt!