Cijfers staan onder druk. Bestaande klanten stellen investeringen uit. Nieuwe klanten wachten af. Zo blijf je effectief verkopen.

Een van de gevolgen van de corona pandemie is dat veel bedrijven grote klappen krijgen. Sales is juist daarom nu belangrijker dan ooit. Hoe kan jij ervoor zorgen dat Sales zo succesvol mogelijk wordt? Niet door heel hard te werken, maar juist door smart te werken. Focus op de juiste acties. Haal het maximale eruit voor dit kwartaal en zorg voor een gedegen voorbereiding op de grotere contracten in het eerste kwartaal van 2021.

En wat is dan de beste manier om zo succesvol als mogelijk te zijn? Mijn suggestie: Focus.

Cijfers
Voor ik dit antwoord toelicht, wil ik onderzoekgegevens met je delen:  
  1. Uit onderzoek blijk dat sales gemiddeld hooguit 30% van de tijd werkelijk aan sales besteedt. De overige tijd gaat op aan vergaderen, reistijd, offertes maken, e-mails etc.
  2. Van die 30% sales-tijd, wordt 80% van de tijd besteed aan klanten die eigenlijk te klein zijn....
Dit onderzoek is van voor de corona-tijd.  En als ik eerlijk ben, ik weet nooit precies hoe ik deze cijfers moet interpreteren. Maar ze zetten absoluut aan tot verbetering.

Focus
De ‘focus’ waar ik op doel staat ook wel bekend als het ‘20/80 principe’. Je verlegt als verkoper je aandacht van de 80% te kleine of niet ideale klanten, naar de 20% grote vissen die echt goed passen bij wat jullie te bieden hebben. Ik weet als geen ander dat focus op de top 20% bedrijven in een doelgroep tot enorme resultaatverbetering leidt.  Vijf bedrijven heb ik op basis van dat principe opgericht, meer dan 1000 mensen aangenomen en samengewerkt met vele honderden bedrijven. Als spreker heb ik veel ondernemers op seminars en congressen mogen inspireren met kennis en ervaring rond dit principe.  

Sales kan en moet anders in deze nare Corona periode.
Dit is de tijd om verandering door te voeren. Focus gaat je enorm helpen. Zijn die kansen er dan? Natuurlijk! Want als een markt instort met bijvoorbeeld 40%, dan blijft er nog altijd 60% over. En dat is erg veel geld en mogelijkheden.

Advies
Breng in kaart welke bedrijven voor jou absoluut het meest interessant zijn. Maak een lijst met 40 bedrijven die je extra aandacht gaat geven in het komende kwartaal. Denk aan bestaande klanten en prospects, oud klanten en natuurlijk nieuwe prospects. En geef ze vervolgens die aandacht, je zal zien dat het loont.

Vragen? Stel ze hier
Wil je nieuwe ideeën opdoen over hoe je dit het beste kunt aanpakken?  Laat dan een commentaar achter onder dit artikel of stuur me een e-mail (andre@sales-drive.nl).  Dan nodig ik je uit voor een webinar over het Sales Playbook. Daarin komen meerdere strategieën samen om ook in Corona tijd het maximale uit sales te halen.