Een presentatie houden en kennis delen zijn niet hetzelfde. Het eerste kan u dwarszitten, uit het tweede kunt u duurzaam voordeel halen. Lees hier hoe.

U kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. U kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten.
Wat aan kan trekken, is het delen van uw kennis. Met als gevolg dat u er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt.

Pak dat podium!
Creëer (online) bijeenkomsten waarmee u in een keer een groter aantal potentiële klanten ontmoet. Vrijwel altijd volgt een kennismaking met een of meerdere toehoorders. U zult zien dat zij u na de presentatie zelf benaderen voor een praatje. Het eerste contact kan dan gemakkelijk vervolgd worden. U bent immers en waarschijnlijk zelf al alert op kansen om contact om te zetten in een nieuwe zakenrelatie.

Spreken voor groepen heeft meteen als voordeel dat mensen u zien als ‘de expert’ en dat is weer gunstig voor uw zakelijke succes. In eerste instantie zult u waarschijnlijk zelf actief op zoek moeten naar mogelijkheden om te spreken. Heeft u al wat naam opgebouwd door het delen van uw kennis, dan is de kans groot dat men u benadert om te komen spreken.

Kennis delen kan op veel plaatsen

Als u een interessant onderwerp heeft gevonden om over te spreken, dan is het tijd om te onderzoeken waar dat kan. Waar is uw doelgroep te vinden? Dit kan een ondernemersvereniging zijn, zij zoeken vaak voor bijeenkomsten een spreker. Maar bijvoorbeeld ook:
  • Sportverenigingen die een bijeenkomst organiseren voor sponsoren
  • Culturele instellingen die een expositie openen met een thema over uw expertise
  • Hobbyverenigingen
  • Een seminar/webinar
  • Een (online) beurs
  • Als gastspreker of -docent op een onderwijsinstelling
  • Netwerkverenigingen
  • Personeelsverenigingen die een combinatie zoeken tussen ‘fun’ en iets functioneels
  • Vakverenigingen

Wat schuift dat?
Zie het spreken als acquisitiemiddel waar u niet direct geld voor vraagt. Wees tevreden met een bos bloemen of een fles wijn. Als professioneel spreker ligt het anders: dan is het uw werk.

Wat voor onderwerpen?

Vraagt u zich waarover u moet vertellen? Stel, u bent:
  • cateraar? Geef dan een workshop over gezond eten en leven met een proeverij;
  • verkoper van factoring-dienstverlening? Geef tips om debiteurenbeheer in de hand te houden;
  • verkoper van ICT-oplossingen? Deel uw kennis over inzet van social media in bedrijven;
  • installatieadviseur? Neem uw publiek mee in de trends om een woning of bedrijf duurzamer te maken;
  • leverancier van relatiegeschenken? Verzorg een workshop ‘hoe prikkel ik mijn klant’;
  • vormgever? Laat uw publiek voelen wat de kracht is van kleuren en het effect op de uitstraling van bedrijven.

Geen ‘wij zijn de beste’ verhalen
Uw kennis delen met anderen is iets heel anders dan een wervende verkooppresentatie houden. Leg dus niet of nauwelijks de nadruk op uw bedrijf en hoe goed u wel niet bent.

Deel uw kennis voor meer kennissen

Inspireer anderen met uw (vak)kennis. Zij gaan u zien als expert en dat vergroot uw verkoopkansen. Wie wil er immers geen zaken doen met een expert met verstand van de markt van uw klant?!