Willen winnen is niet de enige parallel tussen topsport en sales. Lees hier hoe olympische topsporters jouw verkoopsucces vooruit kunnen helpen.

Ik sprak op een business event waar ook Frank van Rooijen sprak, de directeur commercie TopSport Amsterdam. Zij hebben de olympische sporters op verschillende manieren begeleid in de voorbereiding van de Olympische Spelen en het traject in Tokio. Frank sprak over het succes van onze sporters in Tokio. Als klein landje zijn we zevende geworden en dat is iets om echt trots op te zijn.

Maar, wat is succes? Wanneer kan je tevreden zijn, in de topsport, en ook in sales?
Tijdens zijn spreekbeurt ontdekte ik een prachtige parallel tussen die twee.

Topsporters op de Olympische spelen
Voor de ene sporter telt alleen de gouden medaille. (Max Verstappen heeft daar ook een handje van: de tweede of derde plaats interesseert hem niet eens). Voor de andere topsporter is kwalificeren voor Tokio de ultieme prestatie, wetend dat hij of zij wellicht laatste wordt tijdens de wedstrijden.

En ze ervaren beide succes...

Dus, wat is succes?
De lezing van Frank van Rooijen verraste mij met een prachtig antwoord: ‘succes is dat je jezelf overtreft. Dat je elke dag een beetje beter bent dan de vorige keer’.

Als je laatste wordt tijdens de wedstrijd, maar wel je eigen persoonlijke record verbetert, dan is dat een fantastische presentatie! Als je vierde wordt, en net geen medaille krijgt, maar tevreden bent over hoe je hebt gepresteerd, dan ben je succesvol. Maar als je tijdens de vorige spelen goud won, nu niets wint en bovendien (en hier gaat het om) zelf teleurgesteld bent in je prestaties (Dafne Schippers), dan ervaar je dat niet als succesvol.

Wat is dan succes in sales?
Bedrijfsmatig wordt meestal gekeken naar de omzet die je binnenhaalt. Dat is belangrijk maar de kwaliteit van de leads en de potentiële bijdrage aan toekomstige omzet van een nieuwe klant is minstens zo belangrijk is (voor de kenners: code 1 en 2 klanten).

Jouw individuele prestatie meter

Ik wil je inspireren hetzelfde te doen als topsporters. Stimuleer jezelf elke dag het een beetje beter te doen. Leer van iedere ervaring, van ieder gesprek. Wen je aan regelmatig te evalueren: wat deed ik goed, wat ging fout, wat kan ik de volgende keer beter doen. En leg die ervaring en vast. Bij voorkeur in het Sales Playbook. Deel je kennis met je collega’s en leg ook dat weer vast. Zo word je elke dag een beetje beter, en dan komt succes vanzelf.

Succes!