Verkopen is een vak op zich. Een echte verkoper bezit iets wat veel anderen niet bezitten, namelijk de kracht om een ander te kunnen overtuigen om geld uit te geven. Hoewel enige aanleg zeker van belang kan zijn in het vak, valt er ook voor mensen die al in de sales zitten altijd nog wel iets te leren. Wil jij jouw sales expertise boosten? We geven drie tips.

Ervaring opdoen in verschillende bedrijfstakken

Als je wilt groeien als verkoper, loont het om ervaring op te doen in verschillende bedrijfstakken. Niet alles verkoopt zich immers op dezelfde manier en de kennis en ervaring die jij bezit over sales in je huidige bedrijfstak levert wellicht in een andere bedrijfstak minder succes op. Om je expertise op het gebied van sales te vergroten, kan het verstandig zijn om regelmatig van werkgever te wisselen of binnen het bedrijf waar je werkt je met verschillende soorten verkopen bezighouden als dat mogelijk is. Zo zorg je ervoor dat je breder onderlegd raakt.

Trainingen of cursussen volgen

Niet alle expertise op het gebied van sales doe je even gemakkelijk op in de praktijk. Het kan heel nuttig zijn om relevante theorie op te doen over het vak. Dit kan door cursussen of trainingen te volgen. Dit is een nuttige investering in jouw ontwikkeling tot een echte expert op het gebied van sales. Je moet dan wel kunnen scheiden van de gedachte dat je het zelf allemaal beter weet, want als je niet bereid bent om iets van een ander aan te nemen, schiet je weinig op met een cursus of training.

Leg je doelen vast in een persoonlijk ontwikkelingsplan

Heb je de ambitie om voor jezelf bepaalde doelen te halen? Dan is een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) een goede stok achter de deur om daar ook vol voor te gaan. In een persoonlijk ontwikkelingsplan leg je niet alleen vast wat je (wanneer) wilt bereiken, maar ook de stappen die je moet zetten om dat eindpunt te bereiken. Dat kan in samenspraak met je werkgever als je binnen het bedrijf je werkt wilt groeien. Deze kan je dan in staat stellen om bijvoorbeeld trainingen of cursussen te volgen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan om jezelf te ontwikkelen en je nieuwe sales expertise elders in te zetten in de toekomst. Ga naar de website van de FNV voor tips en een sjabloon voor een POP.


Een expert zijn betekent dat je ook moet investeren in een expert blijven. De markt blijft altijd in ontwikkeling. Een echte sales expert is daarom nooit uitgeleerd.